Nyheter Boligselskap

Norgespris for boligsselskap

22.09.2025


Informasjonen om Norgespris for boligselskap og sameier er hentet fra nettsidene til RME.

Målepunkt og bestilling

Fra 24. september kan boligselskap og sameier bestille Norgespris på minside.elhub.no 
Merk at bestillingen må gjøres for hver enkelt strømmåler.

Hvordan få tilgang til min bedrifts målepunkt på Min side hos Elhub?
Se veiledning nederst på denne siden under "spørsmål og svar".

Får ikke styreleder tilgang til å bestille Norgespris via Elhub, benytt bestillingsskjema på Griug.no.

Definisjon boligselskap

Boligselskap er borettslag, boligaksjeselskaper, eierseksjonssameier og ikke-seksjonerte sameier.

Boligselskaper har rett til å inngå avtale om Norgespris for felles forbruk i boligselskapet. Felles forbruk kan for eksempel være strøm til varmtvann, vaskekjeller, oppvarming av fellesområder, garasjeanlegg, heis og beboernes lading av elbiler.  

I boligselskap hvor beboerne har individuelle målere må de selv inngå egne avtaler om Norgespris.

I tilfeller hvor det kun er én strømmåler for hele bygget, kan ikke beboerne tegne individuelle avtaler om Norgespris. Da er det styrelederen i boligselskapet som inngår avtale på vegne av alle boenheter.
 

Hva er Norgespris?

  • Den er statlig frivillig ordning og som et alternativ til strømstøtte
  • Gjelder fra 1. oktober 2025.
  • Forutsigbar, lik strømpris gjennom året
  • Du beholder strømavtalen din

Les mer om Norgespris her.

Pris

  • Norgespris gir deg lik pris gjennom hele året.
  • Velger du Norgespris betaler du 50 øre/kWh inkl. mva.
  • I tillegg til å betale Norgespris må du også betale nettleie, avgifter og eventuelt påslag fra strømleverandøren.

Maksgrense forbruk pr mnd.

I boligsselskap er maksgrense pr måned pr boenhet: 

  • 5 000 kWh for husholdninge
  • 1 000 kWh for hytte/fritidsboliger

For forbruk over dette betaler du den prisen du har avtalt med strømleverandøren.

Les mer i Forskrift om Norgespris kap. 4.

Bindingstid

  • Norgespris gjelder i perioden 01.10.25 - 31.12.26.
  • Avtalen gjelder fra datoen du bestiller. Du kan bestille Norgespris når som helst i perioden.
  • 14 dagers avbestillingsfrist fra du bestiller.
  • Når avbestillingsfristen har gått ut er strømmåleren din bundet til Norgespris ut avtaleperioden, dvs. til 31.12.26.

Avbestillingsskjema finner du her på Griug.no.

_________________________________

Skal boligselskapet velge Norgespris? 

Formålet med Norgespris er å sikre forutsigbare strømutgifter. Styret i boligselskapet bør få en oversikt over antall strømmålere i boligselskapet og hva strømmen går til. Det kan f.eks. være forskjell på hvor lønnsomt Norgespris er for en strømmåler som går til oppvarming av fellesarealer og en strømmåler som går til elbil-lading.

Mange har mulighet til å tilpasse elbillading slik at det er enkelt å lade når strømprisen er lav. Husk også at nettleiekostnaden påvirkes av hvor mye strøm som brukes samtidig, og når på døgnet strømmen brukes.  

Det er en egen ordning for Norgespris for fjernvarme, som du kan lese om her.

Styret må kontrollere at boligselskapet får riktig prissikringsbeløp 

Det er styrets ansvar å kontrollere at boligselskapet får riktig prissikringsbeløp (lenke til begrepsliste).

Boligselskapet må sørge for at utbetalt og innbetalt prissikringsbeløp fordeles på boligselskapets husholdninger og/eller fritidsboliger. Styret må rapportere til nettselskapet hvis: 

  • mer enn 20 prosent av oppvarmet areal brukes av andre enn boligselskapets egne husholdninger/fritidsboliger (til næringsformål). 

  • det samlede fellesforbruket er høyere enn 5 000 kWh per boenhet per måned (1000 kWh for fritidsboligforbruk). Boenhetenes individuelle forbruk kommer i tillegg. 

Boligselskapet skal rapportere uten ugrunnet opphold. Nettselskapet justerer prissikringsbeløpet i tråd med eventuelle innrapporteringer.  

Hvis boligselskapet nekter å utlevere informasjon eller har fått for mye utbetalt, kan Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) kreve tilbakebetaling eller stanse utbetalingen. RME kan også kreve at boligselskapet utleverer informasjon som er relevant for å vurdere om det er utbetalt for mye.  

Hvem skal styrene kontakte?

Har ditt boligselskap fått for mye støtte? Send en e-post til kundeservice@griug.no med:

  • Målepunkt ID
  • Kundenummer
  • Fullmakt for at du representerer boligselskapet og bakgrunn for beregningen

Hvis det ikke er enighet med nettselskap om støtten, kan du klage til RME. Send e-post til rme@nve.no.